בכל דגם של אופניים חשמליים סוללה היא מרכיב קריטי שמשפיע במידה ניכרת על הביצועים של כלי הרכב ועל האפשרויות שלנו לנצל אותו. בהתאם חשוב להבין מהם הפרמטרים השונים שאותם יש לבחון כשמחפשים סוללה חדשה – בעמוד זה תמצאו המלצות שיעזרו לכם לקנות את הסוללה שהכי מתאימה לאופניים שלכם ושתניב את יחס העלות-תועלת המשתלם ביותר.

חנות אופניים חשמליות

למה כדאי להעדיף סוללת ליתיום ואיזה סוג מתאים לכם?

אם בעבר הייתה התלבטות בין סוללות ליתיום לבין סוגים אחרים של סוללות (עופרת או ניקל קדמיום), כיום כבר ברור לחלוטין שהליתיום הוא האופציה הנכונה היחידה – וליתר דיוק הסוגים השונים של הליתיום הם אלה שמהווים את רוב רובן של הסוללות לאופניים החשמליים.

סוג אחד הוא ליתיום יום (Li-On). סוללות אלה נחשבות לבטיחותיות מאוד ואם קונים סוללת ליתיום יון של יצרנית איכותית (למשל סמסונג) תוכלו לקבל 600-800 מחזורי הטענה וסוללה אמינה לטווח ארוך. הסוג השני הוא ליתיום פולימר (Li-Po) שבשנים האחרונות התמעט השימוש בהן באופניים חשמליים עקב מקרי התלקחות. ליתיום ברזל (LiFe-PO4) הוא עוד סוג של סוללה לאופניים חשמליים שנהנה מביקוש רב ונחשב לאיכותי במיוחד, אבל כדאי לקחת בחשבון שהמשקל של סוללות אלה הוא גבוה יותר בהשוואה לליתיום יון.

מהם הנתונים של סוללות לאופניים חשמליים ואיך הם משפיעים על הביצועים?

יש שתי דרכים עיקריות להעריך את איכות הביצועים של סוללה לאופניים חשמליים: על-פי טווח הנסיעה המקסימלי שמפרסמת היצרנית של הסוללה, או על סמך כמות המטען החשמלי והמתח.

טווח הרכיבה המרבי הוא אינדיקציה טובה לביצועי הסוללה, ובפרט אם חשובה לכם האפשרות לרכב ולרכב גם בלי להטעין את הסוללה. יחד עם זאת כדאי לזכור שנתון זה הוא הערכה בלבד, ובפועל מספר הקילומטרים שתוכלו לעבור בין הטענה להטענה משתנה בהתאם למשקל שלכם, למהירות הרכיבה, לתוואי הדרך ופרמטרים נוספים.

כמות המטען החשמלי מסומנת ב-Ah, כלומר אמפר-שעה. במרבית המקרים כמות המטען החשמלי היא בין 8 אמפר-שעה ל-18 אמפר-שעה. המתח מסומן ב-V, כלומר וולט. האפשרויות הרווחות הן 36 וולט ו-48 וולט, וניתן למצוא גם סוללות של 24 וולט אם כי הן פחות מומלצות. 36 וולט מספקים בדרך כלל את הצרכים שלנו, אבל אם אתם משתמשים באופניים חשמליים בעליות או לחילופין רוצים לפתח מהירות גבוהה תוך זמן קצר כדאי להעדיף את האופציה של 48 וולט.

אם מכפילים את מספר הוולטים במספר האמפר-שעה, התוצאה המתקבלת היא בוואט-שעה. אם לוקחים בחשבון את העובדה שהמנוע זקוק ל-250 וואט בכל שעה, מתקבל פרק הזמן המקסימלי שבו הסוללה יכולה לפעול. כך למשל סוללה עם 11 אמפר-שעה ו-36 וולט מספקת 396 וואט לשעה, או 250 וואט במשך קצת יותר משעה וחצי.

תוחלת החיים של סוללה לאופניים חשמליים

נתון חשוב נוסף לכל סוללה לאופניים חשמליים הוא מספר מחזורי ההטענה המקסימלי. כדאי להעדיף סוללות יקרות ואמינות על פני סוללות פשוטות שלא ברור טיבן, שכן סוללות מהסוג הראשון מספקות 800 ולפעמים אפילו 1000-1500 מחזורי הטענה ובהתאם תוחלת החיים שלהם ארוכה פי 3-4 בהשוואה לסוללות הזולות – כך שבשורה התחתונה הבחירה הזו מסייעת לכם לחסוך כסף (וגם זמן, בזכות העובדה שההחלפה הבאה של הסוללה תתבצע רק בעוד שנתיים-שלוש).