עד לפני כמה שנים הקורקינטים החשמליים גרמו לישראלים רבים לשאול את עצמם האם כדאי להשתמש בכלי החדשני והאם הוא בטוח. היום התשובות כבר ברורות (מאוד, ובהחלט, אם רוכבים בזהירות) – ולכן צצה שאלה חדשה: מה עדיף, לקנות או להשתמש רק כשצריך, אופציה שמוצעת לציבור באופן משמעותי בערך שנה, מאז קיץ 2018, כשהקורקינטים של בירד התחילו לצוץ ברחבי תל אביב. בעמוד הזה תמצאו השוואה מפורטת בין שתי האפשרויות, כך שתוכלו לבחור באופן מושכל ביניהן על סמך הצרכים הספציפיים שלכם.

כמה עולה להשתמש בקורקינט שיתופי?

בישראל פועלות 4 חברות שמציעות קוריקנטים חשמליים שיתופיים: בירד האמריקאית, לים שגם היא מארה"ב, ווינד הגרמנית והשחקנית הישראלית בתחום, לאו. נכון לקיץ 2019 כל 4 החברות מציגות תעריף דומה: המחיר ההתחלתי של כל נסיעה הוא 5 ש"ח, ובנוסף תשלמו עוד 50 אגורות לכל דקה של רכיבה.

בהתאם עבור נסיעה של רבע שעה התשלום מסתכם בכ-12 ש"ח. לפי נתונים ראשוניים שנאספו אודות השימוש בקורקינטים השיתופיים הממוצע הוא כ-20 דקות, כך שאם למשל תרצו להגיע עם כלי של ליים, בירד, לאו או ווינד לים ואחרי הבילוי לחזור הביתה בדרך דומה, וזהו הזמן הנסיעה, בסך הכל יעלה לכם התענוג 30 ש"ח.

חשוב לדעת שלא בטוח שהעלות הזו תישאר גם בעתיד: בראיון לגלובס אמר בראד באו, המייסד של ליים, שהמחיר לא תחרותי, ושככל הנראה בטווח הארוך התחרות בין החברות לא תהיה במחיר אלא בהבטחת מקסימום שביעות רצון (באמצעות זמינות גבוהה של כלים ותחזוקה נאותה).

כמה עולה השימוש בקורקינט שלכם?

באופן טבעי זה כבר חישוב יותר מורכב. קורקינטים חשמליים זולים עולים 1,800-2,000 ש"ח, ואילו לכלים מומלצים ואיכותיים יש מחיר קצת יותר גבוה – 2,500-3,000 ש"ח. עלות השימוש השוטף אפסית – ההטענה צורכת מעט מאוד חשמל, כך שעל קילומטר של רכיבה תשלמו בסך הכל אגורה אחת. גם חלקים לקורקינטים חשמליים אינם יקרים, כך שבשורה התחתונה המחיר של כל רכיבה נקבע לפי עלות הדגם שבחרתם והיקף השימוש בו.

אם למשל תקנו קורקינט ב-2,000 ש"ח ותיהנו ממנו 10 פעמים בחודש לאורך 3 שנים (תוחלת החיים הממוצעת בתחום), כשהמרחק שתעברו בכל יום יהיה בממוצע 20 ק"מ – העלות לקילומטר תהיה פחות מ-30 אגורות (ומן הסתם אין תשלום התחלתי לכל נסיעה…). אפילו אם השקעתם בדגם איכותי שעולה 3,000 ש"ח, ותרכבו עליו כ-40 דקות ביום, כמו בדוגמה של השימוש בקורקינטים השיתופיים, כבר אחרי 100 ימים כאלה החזרתם את ההשקעה (שכן כאמור עם ליים, בירד, ווינד ולאו הייתם משלמים 30 ש"ח בכל יום). אם הצורך שלכם הוא כמעט יומיומי, נגיד 5 פעמים בשבוע, אחרי 5 חודשים אתם מתחילים להרוויח בזכות הבחירה לרכוש קורקינט. אפילו בשימוש צנוע של פעמיים בשבוע, אחרי שנה תכסו את ההשקעה וכאמור תוכלו להמשיך ליהנות מכלי חשמלי איכותי מאוד במשך שנתיים נוספות.

מה לגבי חוויית הרכיבה?

הקורקינטים השיתופיים הגיעו לארץ רק לפני שנה, אבל כבר עכשיו ישנם לא מעט דיווחים על תקלות, ולמעשה בלא מעט מקרים הכלים פשוט לא תקינים. כל החברות מציעות קורקינטים יחסית בסיסיים וגם לבחירה הזו יש השפעה על חוויית הרכיבה.

לעומת זאת, כשאתם קונים קורקינט חשמלי רק אתם קובעים את רמת האיכות שלו – וכאמור גם עבור דגמים מתקדמים ויחסית יקרים בטווח הארוך אתם משלמים פחות (פי 3-4, בהתאם לתדירות השימוש).

יתרונות וחסרונות נוספים של כל אופציה

יתרון משמעותי נוסף של אופציית הרכישה היא הזמינות המלאה. אמנם בתל אביב פועלים כמה אלפי קורקינטים שיתופיים (אגב, ישנן כמה ערים בולטות בעולם שהתקוממו נגד התופעה של פיזור כלים חשמליים על המדרכות), אבל כשבוחרים לקנות לא צריך לפתוח אפליקציה, לא צריך לחפש כלי קרוב ולוודא שהוא תקין – פשוט עולים על הקורקינט שלכם ומתחילים לנסוע.

גם מבחינה אקולוגית – שיקול משמעותי לכל מי שהעתיד של החיים כאן, כולל אלה שלו, חשוב לו – יש יתרון לבעלות על קורקינט. שימוש בקורקינטים חשמליים שיתופיים מצמצם את זיהום האוויר רק כשהוא מחליף נסיעה במונית או במכונית, אבל כשמשווים בין רכישה להשכרה מזדמנת הפער משמעותי – עם כלים שיתופיים פליטת גזי החממה גבוהה בכ-80%.

היתרונות של שכירת קורקינט חשמלי: אפס דאגות ביחס לגניבה, וגם אין מקרים שבהם אתם צריכים להיסחב איתו.

אז מה כדאי לעשות?

אם אתם זקוקים לקורקינט חשמלי רק לעתים רחוקות יחסית, ליים, לאו, ווינד ובירד הם אופציה שכדאי לשקול. אם השימוש הצפוי הוא פעמיים בשבוע או יותר, קניית קורקינט זולה פי 3-4 ובנוסף התועלת גבוהה יותר, בזכות הזמינות המלאה, איכות הקורקינט והמצב שלו – כך שהבחירה ברורה.