קנייה חכמה – איך לבחור אופניים חשמליים

אצל "טורבו ריידר" מגוון האופניים החשמליים הולך ומתרחב כל הזמן – מה שמקנה לכל אחד ולכל אחת אפשרויות בחירה רבות יותר מבעבר ובעצם הזדמנות להגיע לזוג האופטימלי. שפע האופציות גם מטיל אחריות: קנייה חכמה מחייבת תשומת לב למספר פרמטרים משמעותיים, ובפרט הסוללה, המשקל, ממדי האופניים, קוטר הצמיגים והאם האופניים מתקפלים.

סוללה

בדרך כלל כשאנחנו בוחרים כלי רכב הפרמטר הראשון שאותו בוחנים הוא כוחו של המנוע. כשמדובר על אופניים חשמליים הספק המנוע מוגבל על-ידי החוק ל-250 וואט, וכמעט כל הדגמים הקיימים בארץ כוללים מנוע בדיוק בעוצמה זו, כך שתשומת הלב עוברת אל הסוללה שהיא זו שקובעת את היכולות של האופניים.

לכל סוללה באופניים חשמליים שני נתונים חשובים: מתח עבודה וכמות המטען החשמלי. מתח העבודה נמדד בוולטים (V) והסוללות הסטנדרטיות מגיעות עם 24 וולט, 36 וולט או 48 וולט. מתח גבוה יותר מבטיח יכולות חזקות יותר ובפרט האצה מהירה יותר וטיפוס קליל בעליות. למי שזקוק לכלי רכב עם ביצועים חזקים כדאי לבחור בסוללה של 48 וולט, ועוד כדאי לדעת שסוללה עם 24 וולט אינה נפוצה במיוחד. כמות המטען החשמלי נמדדת באמפרים לשעה (Ah) וקובעת בעיקר את טווח הרכיבה המקסימלי בין הטענה להטענה – וככל שהנתון גבוה יותר, כך אפשר לצלוח מרחק גדול יותר, שעשוי להגיע גם ל-40-50 ק"מ. באופן טבעי למי שרוצה לרכב על האופניים לפרקי זמן ארוכים גם בלי להידרש להטענה, מומלץ לחפש דגמי אופניים חשמליים עם סוללות חזקות מבחינת מספר האמפרים לשעה.

עוד רצוי לוודא שהסוללה היא סוללת ליתיום – האפשרויות הן ליתיום-יון, ליתיום-פולימר וליתיום-ברזל.

משקל

ישנם דגמי אופניים חשמליים שמתאפיינים במשקל קל למדי ואילו אחרים מתאפיינים במסיביות. כדי לבחור את הדגם המתאים לכם ביותר, יש לקחת בחשבון מספר שיקולים: אם אתם יודעים שסביר להניח שתצטרכו לסחוב אתכם את האופניים (למשל אם אתם גרים בקומה שלישית בבניין בלי מעלית), כדאי לחפש דגמים בקצה הקל של הסקאלה. מצד שני, אם אתם יודעים שחלק מהרכיבה יתבצע בכבישים משובשים, רצוי לחפש דגם מסיבי שישכך את הזעזועים. גם למשקל הרוכבים ישנה השפעה מבחינה זו, גם אם בימינו ישנם דגמים עם משקל נמוך יחסית אבל כושר נשיאה גבוה בזכות שימוש בחומרים מתקדמים.

ממדי האופניים

אחד היתרונות המשמעותיים של רכיבה על אופניים חשמליים הוא הקלות שבה היא מתבצעת, כשבעצם אם רק נרצה בכך נגיע לכל מקום באפס מאמץ. היעדר המאמץ נשען כמובן על המנוע החשמלי היעיל, אבל מחייב גם תנוחה נוחה כשיושבים על האופניים – ולכן כדי לבחור נכון את הזוג האידיאלי כדאי לנסות לרכב על מספר זוגות ולתת משקל גם להרגשה שמקנה כל אחד מהם ולמידת הנוחות.

קוטר הצמיגים

בדרך כלל אופניים חשמליים עם צמיגים גדולים יותר מקנים יציבות גבוהה יותר, ואילו הדגמים בעלי הצמיגים הצנועים יותר מתאפיינים בממדים מצומצמים וקל יותר לאחסן אותם ולסחוב אותם במידת הצורך. אם אתם רוכבים לא מיומנים וזקוקים לתחושת הביטחון והיציבות שמקנים צמיגים גדולים, כדאי כמובן להעדיף דגמים מתאימים.

למי כדאי לקנות אופניים חשמליים מתקפלים?

אופניים מתקפלים מתאימים בעיקר למי שרוצה לאחסן אותם בנוחות במשרד בלי שאף אחד יביע מורת רוח, ולמי שרוצה לשלב בין שימוש בתחבורה ציבורית לבין רכיבה על האופניים החשמליים, וכך להגיע בעצם לכל מקום מכל מקום בשיא הנוחות וללא שום עיכובים בדרך. כדאי לדעת כי ברכבת ישראל ישנן שעות מסוימות (שעות העומס) שבהן ניתן לעלות לרכבות רק עם דגמים מתקפלים, ועוד המלצה למי שבחר באופניים חשמליים מתקפלים היא לוודא שמנגנון הקיפול פשוט לתפעול.