למה כדאי לקנות אופניים חשמליות ? גם מסיבות אקולוגיות!

ישנן כמה וכמה סיבות מצוינות שבשבילן כדאי לקנות אופניים חשמליות: זהו פתרון תחבורה זול, משתלם להפליא, יעיל ומהנה – ובנוסף לרווח האישי לכל מי שעובר להתנייד באמצעות אופניים עם מנוע חשמלי, יש גם רווח סביבתי משמעותי. המשוואה פשוטה: מכוניות ואופנועים מזהמים את האוויר ואת הסביבה באופן כללי, ואילו אופניים חשמליות לא פולטות חומרים בעייתיים וצריכת האנרגיה שלהם נמוכה מאוד, כך שגם מהסיבה האקולוגית זהו כלי התחבורה המומלץ ביותר.

 

צריכת החשמל של האופניים החשמליות

העלות האנרגטית של השימוש באופניים חשמליות נובעת בעיקר מהצורך להטעין את הסוללה שלהן, פעולה שעבור נעשה כמובן שימוש בחשמל. היקף צריכת החשמל עבור הרכיבה על האופניים הממונעות משתנה באופן טבעי בהתאם למאפייני הרכיבה ולסך הקילומטראז' – אבל בכל מקרה מדובר בדי מעט חשמל: באופניים סטנדרטיות בעלות מנוע 250 וואט וסוללה עם 36 וולט ו-12 אמפר-שעה הטענת הסוללה מאפשרת רכיבה למרחק של כ-30-35 ק"מ. בסך הכל יש בסוללה כשהיא מלאה 432 וואט-שעה, ואם מחלקים את הנתון הזה במרחק שהוא מאפשר לעבור, הרי שלכל ק"מ באופניים חשמליות עלות של כ-12-14 וואט-שעה. לשם השוואה, על-פי נתוני חברת החשמל מדיח כלים קטן צורך בכל פעולה בין 1,000 ל-1,400 וואט-שעה, כלומר במחיר האנרגטי של הפעלה אחת של מדיח קטן אפשר לעבור בין 80 ל-100 ק"מ עם אופניים חשמליות.

איך אפשר להשוות בין הפגיעה בסביבה של מכונית לבין אופניים חשמליות?

לא קל לחשב באופן מדויק לחלוטין את העלות האנרגטית הכוללת של השימוש באופניים, כולל הייצור שלהן, או לבצע השוואה מקיפה בין שימוש במכונית עם מנוע בנזין מזהם לבין אופניים עם מנוע חשמלי ידידותי לסביבה – אבל מחקר שנערך בבריטניה, ואשר בחן את פתרונות התחבורה השונים מבחינה אנרגטית לאורך כל חייהם (כולל הייצור והנזק לסביבה אחרי שאי אפשר יותר להשתמש ברכב), גילה שאופניים חשמליות צורכות פי 100 פחות אנרגיה ביחס למכונית עם מנוע בנזין, ופי 10-30 פחות אנרגיה ביחס למכונית עם מנוע חשמלי. בסך הכל פולטות אופניים עם מנוע חשמלי כ-15 ק"ג של פחמן דו-חמצני בחודש (בשימוש אינטנסיבי יחסית של כ-150 ק"מ בחודש) – כמות נמוכה בהרבה ביחס לפליטות ממכוניות ואופנועים.

עד כמה חשוב לקחת בחשבון את השיקול האקולוגי?

אם בעבר עוד יכולנו להתעלם מהשיקולים האקולוגיים ומנתונים כמו צריכת אנרגיה, הרי שכיום כבר ברור שאי אפשר יותר לעצום עיניים לנוכח ההשפעות הדרמטיות של זיהום האוויר והפגיעה בסביבה על החיים של כולנו – לא רק בעתיד אלא כבר בהווה. הנתונים מעוררי דאגה: בארץ מתים עקב זיהום אוויר, כך על-פי הערכות של ארגון הבריאות העולמי, מאות ואולי אפילו אלפי בני אדם בכל שנה. בעולם כל מקרה מוות תשיעי נגרם עקב מחלה שהיא תוצר של זיהום אוויר (התקפי לב, סרטן מסוגים שונים, שבץ מוחי ועוד). גם מבחינה כלכלית השיקול האקולוגי הופך לנוכח יותר ויותר – שכן העלות של הטיפול במחלות שמקושרות לזיהום אוויר היא אסטרונומית – וגם אם אופניים חשמליות לא יעלימו את כל זיהום האוויר (ישנן תעשיות שונות שגם הן מזהמות את האוויר שכולנו נושמים), הרי שעדיין מדובר בצעד דרמטי ומשמעותי בדרך לחיים טובים יותר, ונקיים יותר, לכולנו.